lördag 3 januari 2009

IMDB top 250 #5


Dags för #5 på listan! Denna gång bjuds det på The Good, The Bad and The Ugly.

I den sista filmen i trilogin om clint eastwoods 'mannen utan namn'. Handlar den här gången om att han bildar ett lag tillsammans med två revolvermän för att hämta ett byte på 200,000 dollar, och de har inte tänkt att låta någon, inte ens ett inbördeskrig, att komma i vägen.


Jag ska börja med att säga att Western är inte min genre, verkligen inte. Därför hade jag inga höga förväntningar när jag satte mig ner för att titta på filmen. Kanske därför blev jag väldigt positivt överraskad då filmen faktiskt är väldigt bra. Det börjar dock inte bra alls. Introt är det jobbigaste intro jag varit med om, och redan efter 20 minuter har det otroligt jobbiga, men typiska, cobowljudet woiwoiwooo wam wam wam, hörts runt 5 gånger, och då har jag räknat bort introt. Varje gång jag hör detta ljud, och det är med ungefär var 5:e minut under hela filmen, så får jag lust att kasta en Elefant in i min datorskärm. Ja, så jobbigt är det. Soundtracket är ett av de sämsta jag hört i en film, tyvärr. Men annars har jag inte mycket dåligt att säga om filmen. Kanske att den, för att den är dubbad, ser lite B ut ibland då alla skådespelare förutom Clint Eastwood är italienare. Men jag ska såklart inte bara dra upp det dåliga, det finns även bra saker med filmen, såklart. För det första är Skådespelarna, framförallt Clint Eastwood, jätte bra. För det andra är manuset bra och det är absolut ingen tråkig film där ingenting händer. Den är inte seg någonstans, inte ens i början.Jag tycker verkligen om The Good, The Bad and The Ugly, men enligt mig ligger den för högt på listan. Jag tror den skulle passa bättre någonstans runt top 50.

IMDB betyg:8,9
Mitt betyg: 7,9
IMDB placering: 5
Min placering: Runt 50

1 kommentar:

  1. HAHA! En elefant av alla saker!?
    Du kan låna min tygelefant som står i min cd-hylla att kasta på skärmen nästa gång du ser en jobbig film. Då går ju inte datorn sönder heller! ;)

    SvaraRadera