tisdag 23 december 2008

IMDB top 250 #1

Jag kör på samma projekt som min bror http://kulturfascist.blogspot.com och ska se och recensera alla 250 filmer som IMDB har på sin lista som bästa filmer någonsin. Här kommer #1.

The shawshank redemption(nyckeln till frihet) är den filmen som IMDB altså placerat som välrdens bästa film genom tiderna.
Filmen handlar om Andy Dufresne (Tim Robbins) som blir oskyldigt dömd för mord på sin fru och hennes hemliga älskare. Hans dömms till livstid och hamnar på fängelset Shawshank. Här får man följa hans liv inuti fängeslet och hur han gör för att lindra sitt straff. En dag kommer en ny fånge , Tommy williams, till shawshank dömd för grovt inbrott. Han vet saker som kanske kan få Andy fri?

Vad tycker jag då om filmen? Platsar den på #1? Platsar den ens på listan?
På listan platsar den definitivt. På #1 är jag mer tveksam. Filmen är otroligt bra och alla skådesepelare gör riktigt bra insatser. Jag gillar framförallt Morgan Freeman i hans roll som Andys fängelsekompis Red. Men nej, det är något som gör att jag inte tycker det är den bästa filmen jag sett. Jag kan inte riktigt lista ut vad men jag har sett bättre.

Mitt betyg: 8,7/10
IMDB betyg: 9,1/10
IMDB plats: #1
Min plats: #2-10

Ge gärna kritik! Både bra och dålig skulle vara skönt att höra så jag vet vad jag kan bättra på:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar