fredag 26 december 2008

IMDB top 250 #3


#3 The Godfather 2, är, som ni säkert räknat ut själva, en uppföljare på #2 på listan The Godfather. I The Godfather 2 är nu Vito Corleones son Michael Corleone den nya don och alltså familjen Corelones överhuvud. När Michael blir utsatt för ett mordförsök blir han paranoid och ser fiender överallt. Han försöker också få reda på vem det var som försökte döda honom ovetandes om att det kommer att förändra hans liv. I The Godfather 2 får vi också följa Vito corleones liv som ung. Hur han kom till USA och hur han blev maffiaboss.


Jag hade mycket stora förväntningar när jag satte mig för att kolla på The Godfather 2. Den första filmen var en såpass grym film att jag aldrig kunde tänka mig att en uppföljare av samma regissör skulle bli dålig. The Godfather 2 är inte dålig. Den är inte heller bra. Handlingen är inte alls av samma kvalitet som den i första filmen. Filmen är virrig och hoppar fram och tillbaka mellan olika tider och ibland är det svårt att hänga med. Skådespelarna gör fortfarande ett otroligt jobb och musiken är så passande filmen som filmmusik kan bli, men det hjälper inte. Filmen faller på att den är virrig och också alldeles för lång. Den är, hör och häpna, 3 timmar och 12 minuter lång. Istället för att göra 1 film av Micheal corleones liv som maffiaboss och Vito Corleones liv som ung kunde de lika gärna gjort 2. Allt som hade behövts är lite extra material till Vitos liv. Nej, jag blev jättebesviken på denna filmen, men för er som älskade den första är den andra också en klart sevärd film och det är aldrig så den blir dålig. Jag tycker också att den rycks upp lite av Vitos liv som ung som faktist är väldigt intressant.

Och självklart platsar den inte så högt upp på listan som den ligger. Nej, jag tycker nog inte den ska vara på listan överhuvudtaget. Tyvärr. De hade kunnat göra filmen så mycket bättre.

IMDB betyg: 9,0
Mitt betyg: 6,5
IMDB placering: 3
Min placering: inte någonstans på listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar