tisdag 17 februari 2009

IMDB top 250 #14


#14 är alltså del tre av filmatiseringen av J.R.R Tolkiens mästerverk, Sagan om ringen. Del 3 är Sagan om Konungens återkomst.




#14:
Sagan om konungens återkomst
Regi: Peter Jackson
År: 2003




I del 3 av sagan om ringen trilogin fortsätter Frodo sin väg för att förstöra ringen. Till sin hjälp har han sin gode vän Sam och den lömske Gollum. Samtidigt hotas Gondor utav Saurons väldiga arméer och Gandalf och Pippin drar sig med resten av Gondors befolkning till staden Minas Tirith samtidigt som de söker hjälp hos Rohan där Aragorn, Legolas, Gimli och Merry befinner sig.

Jag hade ett minne av att Sagan om ringen filmerna var kraftigt överskattade och kände därför inte så stor lust i att se om dem men jag tog mig i kragen och satte mig för att se del 3 bara för att inse hur fel jag hade. Till att börja med är musiken helt underbar och det absolut bästa jag någonsin hört i en film. Det är sån musik som jag gärna lyssnar på annars också bara för att den är så fruktansvärt vacker. Vacker är ett ord som kommer att användas mycket i en recension av en film som Sagan om konungens återkomst, endast för att den är så fruktansvärt vacker. Miljöerna är vackra trots att mycket är grått p.ga ondskan som pågår i Mordor. Fylke är helt underbart gjort och jag är förälskad i byn. Skådespelarna är också bra och Orlando Bloom, som enligt mig vanligtvis bara är mesig, passar verkligen jättebra i rollen som Alven Legolas. Eliljah Wood passar också perfekt som Frodo. För att avbryta hyllningarna och spara det bästa till sist så kommer också ett litet minus i filmen. Utan att ha läst böckerna så tycker jag att kriget vid Minas Tirith får lite väl mycket utrymme och kunde gjorts lite kortare. Nu till det allra bästa i filmen, allt under den sista halvtimmen är så underbart vackert att jag sitter och gråter hela tiden. Jag är en ganska känslig person när det gäller film men det har aldrig hänt att jag gråtit 30 minuter i sträck p.ga en film.

IMDB betyg: 8,8
Mitt betyg: 9,7
IMDB placering: 14
Värd sin plats på listan? Högre tack!

1 kommentar:

  1. Kolla in http://www.imdb250.net för att lätt hålla koll på vilka du sett!

    SvaraRadera